عمر كمال يثير الجدل: مش هعمل خير تاني.. أنا تعبت نفسيا

  • تاريخ النشر: الأحد، 13 أكتوبر 2024

آثار مطرب المهرجانات الفنان عمر كمال الجدل بعد أن خرج في فيديو عبر صفحته الرسمية على تيك توك

مقالات ذات صلة
عمر كمال يثير الجدل: مش عايز أخلف.. والجواز العرفي حلو
بعد حفلة في عيد الحب .. أحمد سعد يُثير الجدل: أنا مش سنجل
شادي شامل يثير الجدل: الحلق معمول للرجالة مش الستات.. وبعمل بوتكس

آثار مطرب المهرجانات الفنان عمر كمال الجدل خلال الساعات الماضية، بعد أن خرج في فيديو عبر صفحته الرسمية على تيك توك، يتحدث عن الانتقادات التي توجه له بسبب أمواله والأعمال الخيرية، مطالبا أحد شيوخ الأزهر الشريف بالرد عليه

عمر كمال وأعمال الخير

وأكد عمر كمال أنه يتعرض للعديد من الانتقادات بسبب أعماله الخيرية، مؤكداً أنه يقوم بالعديد منها، ولكن بعيداً عن أعين الإعلام والجمهور.

فيديو ذات صلة

This browser does not support the video element.

وأوضح مطرب المهرجانات أنه يؤمن إيماناً راسخاً بأن الصدقة السرية أفضل عند الله من تلك التي تتم علانية، قائلا: "أنا مش بعمل فيديوهات خالص عمري ما عملت فيديو عشان خير، وأطلع بسببها تريند، أنا مقتنع إن الخير اللي في السر ربنا بيكرم عنه أضعاف اللي في العلن، أنا ربنا كرمني آخر كرم عشان أنا علاقتي بربنا كويسة، أنا أظن ذلك".

رسالة عمر كمال لعلماء الأزهر الشريف

كما وجه كمال نداءً مباشراً إلى علماء الأزهر الشريف، طالباً منهم التدخل وتوضيح الموقف الشرعي من أعماله الخيرية.

فقال: "بس أنا بجد تعبت من الناس نفسيا أوي وعايز حد من الأزهر يطلع يرد عليا ياريت أي شيخ من الأزهر يطلع يرد، أي حاجة بعملها في حياتي يطلع حد يقولي أصل معنى الكلام "ربنا طيب لا يقبل إلا طيب".

وكشف عمر كمال طبيعة عمله كمطرب مهرجانات مشيرا إلى أن طبيعة عمله كمطرب في الأفراح وحفلات أعياد الميلاد وحفلات التخرج، متسائلاً عما إذا كان هناك ما يمنع شرعاً من استخدام الأموال المكتسبة من هذه الأنشطة في أعمال الخير.

وتابع قائلا: "أنا كعمر كمال عمري في حياتي ما طلعت في لايف أو فيديو قلت بعمل خير بس أنا اللي عايز عملية بعمله".

كما أكد عمر كمال أنه يساعد في تغطية تكاليف العمليات الجراحية للمحتاجين، ويساهم في دفع الإيجار لمن لا يستطيعون تحمل نفقات السكن، كما يقوم بإصلاح أسقف المنازل المتهالكة للأسر الفقيرة.

فرقة عمر كمال

كما تطرق عمر كمال إلى المسؤولية التي يحملها تجاه فرقته الموسيقية الكبيرة، التي تضم ما بين 50 إلى 60 فرداً، من أصدقائه وعائلته.

ورد عمر كمال على الانتقادات التي تصف أمواله بأنها "حرام"، قائلا: "إنت بقى عملت إيه؟ أصل أنت فلوسك حرام؟ أنا فلوسي حرام بساعد بيها أنت بقى عملت إيه؟ اللي عايز يغسل كلى مرتين تلاتة في الشهر أنا عملته، لكن أنت عملت ليه إيه؟ واللي سقف بيته الشتاء داخل عليه أنا ببنيه، أنت عملت إيه؟ أنت اضطرتني أني أقول".

وكشف مؤدي المهرجانات عن الضغط النفسي الذي يتعرض له بسبب الانتقادات المستمرة، فقال: "أنا عايز أعرف من أي شيء في الأزهر أنا بعمل خير بجيب من هنا بحط هنا، دا غلط ولا صح حد يقولي مين فينا اللي صح هما ولا إحنا، لو أنا غلط أبطل أعمل خير خالص عشان أنا تعبت نفسيا".

وتابع قائلا: "كل شوية حد يقولي أصل أنت مش بتعمل، أصل أنت مش هي تقبل منك، أنا شايل فرقتي وشايل أسرتي وشايل السواق وعيلتي والناس اللي جيبت لها علاج وعمليات، يا رب كل واحد في المجتمع يبقى زي عمر كمال كده يشيل شوية عشان محدش يبقى فقير أصلا".

وتحدث مطرب المهرجانات عن نجاحه في مجاله الفني وقدرته على توفير حياة كريمة لعائلته وأفراد فرقته الموسيقية، فقال: "أنا مش فاهم كل ما أتكلم يتقالي أنت نجحت في إيه؟ نجحت في المجال اللي عايز أنجح فيه".

واختتم عمر كمال حديثه قائلا: "نجحت أني أجيب العربية اللي بحبها، نجحت أني أعيش أهلي عيشة كويسة، نجحت أن فرقتي 25 شخصاً وناس ببعتلهم علاج وناس بدفع لهم إيجار أنا نجحت في كده، أنت مش عايزين أنا أبعت تمام أنا فلوسي حرام، أنت هتبعت؟".